Etiketler

Bu Blogda Ara

26 Mart 2016 Cumartesi

Oldu Olacak


Gözümün ucunda bir bulut
Ha yağdı, ha yağacak
Nefesim ıssız çığlık
Sustu susacak

Serseri gezer hislerim
Yüreğim takipten yorgun
Kalbim boğazımda atıyor
Çıktı çıkacak

Gölgem boyu aşmakta
Sinemdeki ürkek kuş
Kafesinden yavaşça
Uçtu uçacak

              Neva Selçuk

İnceden İnce

Yabancı ayaklar dolaşır
Kaldırımlarda
Bilmeden gittiği yeri..
Bir sızıdır dolaşır
Gurbet sokaklarında
Kaldırımlar yürür üstüme
Damarlarıma yürür kaldırımlar
                        İnceden ince
Yol yol hüzün olur içimde
Kaldırımlar, umutlarım ölünce..

Boşalınca yalnızlık
Göz pınarlarımdan
Ürperir yüzüm
Yakar boğazımı acı bir yumruk
Kar yelleri esince
Yüreğim dağlarda savruk
Bir yola düşer ki
                        İnceden ince
Değme yiğitlere taş çıkarır
Bir parça umut görünce…

Ah akşamlar…
Gurbet, akşamları gelir üstüme
Kızılıyla içimi tutuşturur ilk önce
Bir yanda dağlar yanar
Öbür yanda ben
Alevler dolaşır içimde
                        İnceden ince
Aynı cümle dudaklarımda gezinir
Bir günü yaşamadım gönlümce…

                                  Neva Selçuk

24 Mart 2016 Perşembe

Döngü


Saklı özlemlerle bilinçaltında
Bütünden parçaya yönelen hayat
Bir kadın usulca köşe başında
Kalbini avcunda susturmaktadır


Babanın günahı seccadelerde
Çocuğa hayalet resmi çizerken
Beşikte görülen gelin rüyası
Kundakta kan olup yaşamaktadır
 

Perdeler evleri demlerken gece
Saksıda menekşe dolapta bardak
Nakışları gülden eski bir halı
Sabaha yorgunca yetişmektedir
 

Saba bestesinde inleyen tanbur
Gönül mabedini kılarken tavaf
Yeşil kubbesinde demlenen sular
Hayat döngüsüne karışmaktadır

                                 Neva Selçuk

18 Mart 2016 Cuma

Evler

Esmer  bir çocuktur bahçede duvar
Akar geçmiş günler sokaklar boyu
Nerde insan varsa orada kan var
Bulunmaz evlerde suçsuz bir kuytu

Odalar sağır bir ihtiyar kadın
Dilsiz kapılarda parmak izleri
Tavandan gözleri akar zamanın
Duvara çakılı kadın yüzleri

Ocakta ölümü bekleyen kazan
Küllerde anısı doğan çocuğun
Yaz ikindisinde okunan ezan
Habercisi eve gelen konuğun

                              Neva Selçuk

14 Mart 2016 Pazartesi

Odalar (Terza-Rima)


Masanın üstünde titreyen ışık
Vazoda susamış bir demet nergis

Resimler duvarda, suratlar asık
 

Duvarda gölgeler gündüzden akis
Sandalyede hırka baba hayali

Cebinde tesbihi parmağında is
 

Her gece sabahın yitik evveli
Gündüz mayalanır odada hüzün

Gezinir eşyada boşluğun eli
 

Camlara dokunur yıldızlar ölgün
Sallanır tavanda bir parça umut

Uykusuz gözlerde beslenirken gün
 

Aşksız hayatlara odalar tabut


                          Neva Selçuk

Hakikat Divanı


Her merhemi bu yaranın dermanı mı sanırsın
Hazan vakti cemre düşme zamanı mı sanırsın
Bir onulmaz dert yüküdür gelirken getirdiğin
Bu dünyayı sürurların ummanı mı sanırsın

Kan damlar da kokusunu yaprağına sarar gül
Hasretinin feryadını bülbülünde arar gül
Yürekteki ateş ile gözyaşını yorar gül
Gül bağını nadanların seyranı mı sanırsın

Bir ezeli özleyişin bestesiyle zar eyler
Figanıyla seher vakti asumanı nar eyler
Visal demi cananını yüreğine har eyler
Sen bülbülü yaprakların hayranı mı sanırsın


                                                     Neva Selçuk

A Ay


Yönetmenliğinin yanı sıra yapımcılığını ve senaristliğini de üstlendiği A Ay, Reha Erdem’in ilk uzun metraj filmi. 1988 yılı yapımı film siyah-beyaz.. Filmin siyah-beyaz oluşunun sebebini yönetmen “A Ay siyah-beyaz olmalıydı, çünkü bir filmi gerçeklikten koparmanın en kolay yolu o.” sözleri ile açıklamaktadır.

Konusunu kısaca özetlemek gerekirse, Yekta 11-12 yaşlarında anne ve babadan mahrum bir kız çocuğudur. Eski köşkte yaşamdan çok ölümün ve hatıraların eşliğinde günlerini geçiren Yekta, geceleri annesinin boğazdan kayıkla geçtiğine inanmakta ve her gece annesinin odasının penceresinde o anı beklemektedir. Film Yekta’nın düşsel yolculuğunda geçer.

İlk sahnesinden itibaren izleyiciyi görsel ve işitsel bir şölenin içine çekmeyi başaran filmde kimi zaman tiyatro salonunun büyülü atmosferinde uzar replikler.  Başından sonuna kadar en olması gereken yerlerde bir konser salonuna dönüşen film, Vivaldi ile farklı bir boyuta bürünür. Bazen bir romanın sayfalarında kaybolan seyirci en çok da imgelemi bol bir şiirin dizelerinde gezer bu filmde…

A Ay, her ne kadar 1988 yılı yapımı olsa da, döneminden bağımsız olarak kendi zamanını oluşturuyor. Bunu yaparken siyah beyaz olmasının yanı sıra kişi isimleri, kıyafetler, dil araç olarak kullanılıyor. Eski, henüz tamamlanmadan yıpranmış, döşemeleri kalkmış, çoğu bölümü kullanılmayan metruk bir atmosfere sahip köşk ile birlikte düşünüldüğünde zamandaki başkalaştırma son derece başarılı bir şekilde filmi gerçeklikten farklı bir özgünlüğe kavuşturuyor.

Filmin zaman ve mekân açısından oluşturulan bu atmosferinde karakterlerin de etkisi hiç şüphesiz büyük.

Yaşam ile ölüm arasında asılı kalmış Sırrı Bey evin babası olsa da Sırrı Bey olarak anılmaktadır. Konakta yaşayan Nükhet Seza Hala hiç evlenmemiş -ki adada yaşayan Neyyir Hala da evlenmemiştir- ömrünü Sırrı Bey’e, konağa, en çok da hatıralara, hikayelere bağlamış ve gerçekle arasındaki perdeyi aralama gereksinimi duymamış bir karakter olarak karşımıza çıkmaktadır. Anlattığı yaşanmış hikayelerdeki gariplikleri sorgulamadan kabullenişi, yanlışların farkındalığında olmayışı izleyiciyi şaşırtacak boyuttadır.

Neyyir Hala ise Nükhet Seza’nın aksine tüm bu tersliklerin farkındadır. Nitekim Nükhet Seza’nın anlattığı hikayelerden anladığımız kadarı ile Sırrı Bey Yekta’nın babasıdır. Neyyir, babasının günahlarından dolayı yaşam ile ölüm arasında asılı kaldığını, Yekta’nın O’nun günahı olduğunu söylerken, Nükhet Seza bu durumu inkar etmektedir.

Adada bir evde yaşayan ve İngilizce öğretmenliği yapan Neyyir köşkle, yaşananlarla, hatıralarla ilişkisini kesme adına yoğun çaba sarf etse de Yekta’ya olan düşkünlüğü ve onu bu atmosferden kurtarmak isteyişi sık sık köşke gelmesine sebep olmaktadır. Neyyir, Yekta’yı köşkün sağlıksız atmosferinden koparıp yatılı okula yazdırmaya ve kendi yanına almaya çalışmaktadır. Ancak hayatla tek bağı geceleri kayıkla geçen annesini görmek olan Yekta için bu, kabul edilebilir bir teklif değildir.

Köşkte yaşayan bir diğer canlı ise Yekta’nın martısıdır. Kuş evde, odalarda gezmekte ve filmde oluşturulmak istenen gerçek dışılığa başarılı bir şekilde hizmet etmektedir.

Köşkte göze çarpan bir diğer detay her tarafında saatlerin olması ve seslerinin sürekli duyulması. Saatler ve sesleri hem zamansızlığa nispet olmakta, hem de mekanda süren hayatın gerilimini izleyiciye hissettirmektedir. Bir sahnesinde saat başı çalmaya başlayan saat takılıp susmayarak köşkte yaşayanların da zamanın bir diliminde takılıp kaldıklarını çağrıştırmaktadır. Yine bu sahnede Nükhet Seza’nın takılan saatin farkında olmayışı, sesinden rahatsızlık duymayışı kendisine ilişkin olarak belirttiğimiz ruh halinin en güzel tezahürüdür.

Her gece saat 23’te Yekta pencereden bakmakta, bir ışık hüzmesi yüzünü aydınlatarak geçmekte ve annesini görmüş olmanın verdiği mutluluk bir daha görememe ihtimalinin oluşturduğu tedirginlik ile birlikte Yekta’nın gözlerinde gezinmektedir. Filmdeki bu sahneler son derece başarılıdır ve yer yer Tarkovski sinemasının şiirselliğini çağrıştırmaktadır.

Neyyir Halanın Yekta’yı gerçek hayata bağlama çabasında zannedersem kendi bağlarının sorunları kendini göstermektedir. Arkadaş olarak tanıştırdığı Nuran da gerçek hayatla sorunları olan, batıl inanışları güçlü bir çocuktur. Çocuk yüzlü martının fotoğrafını çekmeye çalışmak dışında bir uğraşı yoktur. Bu arada Nuran’ın aradığı çocuk yüzlü martı resmi manastırda Yekta’nın karşısına çıkacaktır.

Yine Neyyir Halanın ezberlettiği William Blake şiiri Yekta için travmatik etkiler yapabilecek sözlere sahiptir ki şiiri durmaksızın defalarca okuyup kontrolden çıkışında olumsuz etkilendiğini görmekteyiz. Burada şiirin çevirisine göz atabiliriz:

Annem sızlandı! Babam ağladı.
Tehlikeli bir dünyaya atıldım:
Çaresiz, çıplak, kulakları sağır eden cırtlak sesimle
Bir şeytan gibi, arkasına saklanmış bir bulutun.

Çırpınırken babamın ellerinde
Kundak bezinden kurtulmaya çabalarken
Bağlı ve yorgun, düşünebildiğim en iyi şey
Küsmek annemin memesine.

Yekta’nın ada ziyaretlerinde iki kişi dikkat çekmektedir. İlki terkedilmiş manastırın bekçisidir. Annene inan der Yekta’ya. Rüya tabir ettirme merakında olan Yekta’ya rüya rüyadır. Sebebini anlamını sorma, rüyada gördüğün kuş rüyada gördüğün kuştur türünden nasihatler da verir ki bunlar filmdeki gerçeklik sorgulamasında köşe taşlarıdır. Filmin sonundaki tiradıyla izleyiciyi büyüleyen Münir Özkul’un canlandırdığı karakterin okuduğu Edip Cansever İtalyanca şiirinin çevirisi, Neyyir Halanın birdenbire çığlığıyla örtüşmektedir:

birden bire
her şey pespayeleşti
birden bire, pespayeleşti
birden bire
pespayeleşmişti
kumsaldaki gezintiden bu yana
artık önceki gibi değil
eller kendi şekillerinde taşlaşmış
ay çürümüş
kalan her şey bir tek çizginin üstüne çekilmiş
bütün nesneler
o, o kalmış
sadece o, büyüyen korku kalmış...

Adadaki bir diğer karakter sokak satıcısıdır. Kağıda çizilen bir daire görüntüsü, ardından Yekta ile sokak satıcısının konuşması ki bence filmin en önemli sahnelerinden biridir. Muhtemelen bir yol tarifi… Adayı çevreleyen yol... “Daire yani buraya çıkar yani kendine çıkar yani bu yol çıkmaz kendi etrafında döner durur bu yolun başıysa aynı zamanda sonudur da ama yolu bırakır tepeye vurursan o zaman başka..” Hayat ve insanın yolculuğu daha güzel tarif edilemezdi herhalde.

Yekta’yı hayal dünyasından koparmaya çalışan Neyyir, annesini gördüğü odayı kilitler, o gece Yekta annesini göremez. Sonrasında Nükhet Seza Hala kapıyı kırsa da artık anne gelmeyecektir. Bunun üzerine Yekta annesine gitmeye karar verir ve kayıkla denize açılır. Bu yolculuk aynı zamanda Yekta için bir değişimin başlangıcı olacaktır. Bununla eş zamanlı olarak evdeki martı ölür. Filmde martı metaforu sıkça kullanılmıştır. Martı ölüsü Nükhet Seza tarafından görülmüş ancak atılmayıp, öylece olduğu yerde bırakılmıştır. Bu, konağın ve karakterin genel özelliğini vurgulamak bakımından önemlidir.

11 Mart 2016 Cuma

Ateş Divanı


Yüreğinden eksilmez kan, gülünde har olanın
Değdikçe yanar dudağı, dilinde yar olanın
Mana vermeye acizdir bu işe olan ağyar
Nefesinden hicab tüter, öldüğü kar olanın

Candan içre canlar arar, cananına vermeye
Kendin layık bilmez bir dem, payine yüz sürmeye
Yeter şavkının gölgesi korkar cemal görmeye
Baktığı ateş kesilir, içinde nar olanın


                                      Neva Selçuk

Pervane Divanı


Nedir aşk oduna meylim pervane miyim bilmem
Görmeden dost döner başım mestane miyim bilmem
Bir deli ırmak misali çarpar başım taşlara
Irmak coşar ben kanarım divane miyim bilmem

Bir kuru çöldür şu sinem hep seraba kanarım
Gün olur savrulur külüm sahralarda ararım
Dost adını duymayagör karda olsam yanarım
Değmeden inler bu gönlüm kemane miyim bilmem

Göz göz odalar yürekte birbirinden zifiri
Ömür rafı toz bağlamış temizlenir mi kiri
Ruhta onulmaz yaralar gelmez hiç misafiri
Baykuş sarmış dört yanımı, virane miyim bilmem


                                                   Neva Selçuk

8 Mart 2016 Salı

Adın Düştü Gönlüme


Bugün yine adın düştü gönlüme
Ateşin içine gül düşer gibi
Gökten bir ilahi gel düşer gibi
Bugün yine adın düştü gönlüme
Vuslat arzusuyla yandı yüreğim

Gönülden yüreğe yağdı yağmurlar
Gözden yanaklara sel düşer gibi
Gönlümün dağına yol düşer gibi
Gönülden yüreğe yağdı yağmurlar
Ab-ı hayat oldun kandı yüreğim

Gülistana döndü değdiğin her yer
Zehir dolu cana bal düşer gibi
Doyumu olmayan hal düşer gibi
Gülistana döndü değdiğin her yer
Tanınmaz bir hale döndü yüreğim


                                   Neva Selçuk

Çarpışma


Aynada kendimle çarpıştım dün
Gözüm gözüme değdi
Yüzüm yüzüme
Tepeden tırnağa titredim
Kim bu yabancı diye…

Tanışalım istedim
Olanca korkuma rağmen
O benden ürkek çıktı
Dağıldı gitti gözlerimden…

                              Neva Selçuk